КОРИСНІ НОМЕРИ ТА ПОСИЛАННЯ

пʼятниця, 24 березня 2023 р.

САМООЦІНКА


Візуальні приклади для самооцінювання



Приклад, мішені самооцінки

Щоб забезпечити прозорість вироблення і застосування критеріїв оцінювання, вчитель може використати метод «Угода». Як правило, вчитель не вважає за потрібне звітувати кожному учневі, за якими саме критеріями оцінюється його робота. Щоб ліквідувати один із основних недоліків в оцінюванні діяльності учнів, вчитель може запропонувати спільними зусиллями виробити відповідні критерії оцінювання майбутньої навчальної діяльності, чи форми представлення її результатів. Вироблені таким чином критерії записуються на дошці, а в кінці уроку стають основою для оцінювання роботи учнів на навчальному занятті. 

Метод «Мішень» дозволяє учням оцінити різні аспекти своєї діяльності та врахувати думку всіх учасників навчального процесу. Учні в зошитах малюють мішень. Три частини мішені заповнює учень (в кожній частині мішені фіксується окремий аспект навчальної діяльності на уроці), в четвертій частині оцінку виставляє вчитель. Аспектами навчальної діяльності, що буде оцінюватися учнями, може бути їх участь в дискусії, робота в групі, виконане домашнє завдання тощо. В кінці уроку вчитель просить учнів заповнити мішень. Вчитель ставить оцінку в своєму секторі, аргументуючи своє рішення. Якщо оцінки вчителя та учня співпадають, оцінка виставляється в журнал. В разі розходження думок розпочинається процес погодження. Одна і та ж сама мішень може бути використана декілька разів. Аспекти самооцінювання учнями навчальної діяльності можуть бути різними і залежатимуть від змісту уроку.

Якщо вчителя цікавить, як оцінюють учні власний рівень розвитку цілого комплексу вмінь, то він може скласти відповідний опитувальний лист самооцінювання. Наприклад, такий опитувальний лист, що стосується розвитку вмінь критичного мислення під час уроків літератури, і який будуть заповнювати учні, орієнтовно матиме такий зміст:

 

Вміння
Потребує покращення Задовільно


Відмінно
Вміння виділити головне
Вміння відокремити факти від суб’єктивної думки
Вміння визначити інформацію, що має відношення до теми
Вміння сформулювати проблему
Вміння бачити необ’єктивність судження
Вміння поставити запитання
Вміння відокремити правдиву інформацію від неправдивої
Вміння перевірити висновки на практиці
Вміння передбачити наслідки
Вміння виявити причинно-наслідкові зв’язки

Індивідуальну форму для самооцінювання варто запропонувати заповнити учням, коли їх безпосередня діяльність не може спостерігатися вчителем.

В основі керування будь-якою педагогічною системою повинен лежати принцип зворотного зв’язку. Без поточного контролю за ходом процесу навчання неможливо виявити типові недоліки, труднощі в діяльності учнів, попередити накопичення прогалин у знаннях, закріплення помилкових алгоритмів діяльності, визначити успішність навчання. Порушення або відсутність зворотного зв’язку робить систему некерованою чи слабо керованою. Сам принцип зворотного зв’язку повинен базуватися на самооцінювальній діяльності учнів. 

Для використання методу «Зіркове небо» вчителю потрібно виготувати макет неба (для цього підійде будь-який великий лист паперу) і вирізати зірки. Це можна доручити зробити й учням, що буде кращим варіантом. Зірки великого діаметру - теми навчальних занять. Вони прикріплюються вчителем в кінці заняття. Зірочки маленького діаметру та різного кольору - аспекти навчальної діяльності учнів на окремому занятті. В кінці уроку вчитель пропонує учням оцінити власну навчальну діяльність. Кожен учень прикріплює свої зірочки навколо «зірки-теми», коментуючи результати власної діяльності. Чим ближче учень прикріплює свої зірочки до великої зірки, тим ефективнішою був той чи інший аспект навчальної діяльності учнів на уроці. «Зіркове небо» - корисна візуальна форма, що дозволяє як вчителю, так і учням оцінити ефективність вивчення тематичного блоку в цілому. 

Одним з методів зворотного зв’язку, що дозволяє вчителю отримати інформацію про ефективність застосованих на уроці форм і методів навчання, а учням оцінити власний досвід вивченого на глибинному рівні матеріалу, може стати письмове есе в якому учні у вільному стилі записують свої думки. Це можуть бути думки про хід якоїсь навчальної вправи, найбільш ефективні прийоми, використані вчителем на уроці, нові важливі думки чи питання, які йшли врозріз із особистими переконаннями учнів. 

Вчитель може запропонувати учням оцінити тільки окремий аспект навчального заняття використавши метод «Графік». Визначивши аспект навчального заняття, що підлягатиме самооцінюванню, педагог пропонує учням поставити відповідну відмітку на графіку. Отримана таким чином крива дає змогу побачити навчальну ситуацію в цілому.


Прийоми самооцінювання

Перевір себе.

Вже з перших уроків доцільно привчати дітей до самоперевірки. Учні самостійно виконують завдання, потім відкриваються правильні відповіді, написані на дошці. Діти звіряють, біля правильної відповіді ставлять знак «+», біля хибної - знак «-». Підраховують кількість правильно виконаних завдань.

Взаємоперевірка.

Учні об'єднуються в пари. Бажано, щоб вони мали однакове завдання. Діти перевіряють роботи одне в одного і підраховують кількість правильно виконаних завдань. Перевірка завдання консультантами.

Серед учнів, які добре встигають, обирають консультантів, до них можна звертатися по допомогу, вони перевіряють правильність виконання завдань.

Сам собі вчитель.

Учні самі перевіряють своє завдання і виставляють собі оцінку. Потім її порівнюють із тією, що поставив вчитель, і аналізують помилки.

Чарівні відрізки.

Учні на відрізку позначають кількість правильно виконаних завдань-кроків.

Індивідуальна картка оцінювання.

Уміннянавички

Дуже добре зрозумів Не все зрозумів Не зрозумів
Я навчився писати нові слова з апострофом

Я зрозумів, як застосовувати правила

Я сам підбираю приклади
Я зрозумів, як виконувати
домашнє завдання
Урок був цікавим  

Таблиця для самостійного оцінювання. 
На урок підбирається 12 завдань з наростаючим ступенем складності. Після їх виконання учням пропонується самостійно оцінити свою роботу на уроці, а дані занести у таблицю:
Завдання 1 2 3 4 5 6 7

8

9 10 11 12
Результат

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Знаю.Вмію. Вчусь.
 
На уроках розвитку зв'язного мовлення можна оцінити учнів за допомогою таблиці, підготовленої до уроку. Після опрацювання теми у графи таблиці діти ставлять позначки до певних слів (знаю, вмію, вчусь) знаки «+», «-» .
Знаю Вмію Вчусь
Текст - опис Розрізняти тексти Описувати
Текст - міркування Читати Міркувати
Текст - розповідь Відповідати Аналізувати

Сходинки самооцінювання. 

Можна використовувати на кожному уроці. Діти прикріплюють свої позначки на відповідні сходинки:

4 сходинка - Я працював на повну силу!

3-сходинка - Я працював гарно, але відчуваю, що міг би досягти більшого.

2-сходинка - Я намагаюся працювати краще.

1-сходинка - Я працював мало. 

Літературні сходинки.

На уроках літератури, під час опрацювання текстів, учні можуть оцінити себе, починаючи з найнижчої сходинки. Найвища сходинка -12 балів.

4- сходинка - Визначаю тему, основну думку твору. Висловлюю оцінні судження.

3-сходинка - Можу переказати текст за планом.

2-сходинка - Вмію дати відповіді на запитання після читання тексту.

1-сходинка - Вмію читати у відповідному темпі. Малюнкова перевірка. 

Формула самооцінювання учня

Шановні учні, пропоную оцінити свої досягнення за наступною формулою:
де F - ваш бал за урок,
F 1 - ваша власна оцінка за опанування теоретичного матеріалу уроку,
F 2 - ваша власна оцінка за виконання вами практичних завдань на уроці,
F 3 - ваша власна оцінка за активність під час уроку.
Отже,самооцінювання є невід’ємним умінням сучасної людини в процесі пізнання і самопізнання та альтернативним способом оцінки досягнень учнів.Самооцінювання є здатністю до саморефлексії,що сприяє зростанню самостійності в організації процесу навчання.

За матеріалами Бойко В. В.

Тест «Дерево з чоловічками»!
Автор цього тесту – відомий британський психолог Піп Вілсон (Pip Wilson). Він був створений для школярів з метою перевірити, як вони освоїлися в школі за перші три роки. Однак, пізніше з’ясувалося, що він актуальний і для дорослих. Тест допомагає людині визначити її сьогодення і бажаний емоційний стан, а навіть якоюсь мірою усвідомити своє становище в суспільстві.

У кожного з цих чоловічків на дереві різний настрій і вони займають різне місця. Для початку визначте, який з них найбільше схожий на вас. Після цього виберіть чоловічка, на якого ви б хотіли бути схожі.

Вправа «Діагностика   самооцінки»

Мета: визначити рівень самооцінки учасників.

Букву “Я” потрібно поставити в один з цих кружечків. Коли учасники визначилися ведучий говорить про результати вибору: якщо “Я” буде стояти в першому чи в другому кружечку – висока самооцінка, якщо “Я” буде стояти в сьомому чи в восьмому кружечку – низька самооцінка.

Яким би не був рівень твоєї самооцінки, ти завжди можеш поліпшити його. Потрібно вчитися думати вважати про себе добре. Це необхідно, тому що, бо самосприйняття впливає на твій спосіб життя. При високій самооцінці людина відчуває почуває себе успішною, здатною здібною вчитися і працювати. Людина відчуває почуває себе улюбленою любою і потрібною. Формування самооцінки відбувається походить постійно. Підвищення самооцінки, формування позитивного уявлення про себе можливо і необхідно в будь-якому віці!

«Яка в тебе самооцінка?»

Цей психологічний тест для підлітків буде цікавий усім — як хлопчикам, так і дівчаткам. Отже, берися за ручку і папір, а я тим часом розповім правила.

У тесті — 32 судження. Оціни їх за наступною шкалою:

· дуже часто — 4 бали;
· часто — 3 бали;
· рідко — 1 бал;
· ніколи — 0 балів.
Почнемо?
1. Мені хочеться, щоб мої друзі мене підбадьорювали.
2. Я постійно відчуваю відповідальність за доручену мені роботу.
3. Я хвилююся за своє майбутнє.
4. Багато хто мене ненавидить.
5. Я володію меншою ініціативою, ніж інші.
6. Я хвилююся за свій психічний стан.
7. Я боюсь виглядати по-дурному.
8. Зовнішній вигляд інших набагато кращий, ніж мій.
9. Я боюсь виступати з промовою перед незнайомими людьми.
10. Я припускаюсь помилок.
11. Як шкода, що я не вмію як слід розмовляти з людьми!
12. Як шкода, що мені не вистачає впевненості у собі!
13. Мені б хотілось, щоб мої дії частіше схвалювали інші.
14. Я надто скромний (скромна).
15. Моє життя не приносить користі.
16. Багато хто неправильної думки про мене.
17. Мені ні з ким поділитися своїми думками.
18. Люди чекають від мене багато.
19. Люди не дуже цікавляться моїми досягненнями.
20. Я сором'язливий (сором'язлива).
21. Я відчуваю, що багато людей не розуміють мене.
22. Я не відчуваю себе в безпеці.
23. Я часто хвилююсь даремно.
24. Я ніяковію, коли входжу до кімнати, де вже сидять люди.
25. Я постійно почуваюся скутим (скутою).
26. Я думаю про те, що люди говорять про мене за моєю спиною.
27. Я впевнений (впевнена), що люди майже все сприймають набагато легше, ніж я.
28. Мені здається, що зі мною має трапитись якась неприємність.
29. Мене хвилює думка про те, як люди ставляться до мене.
30. Як шкода, що я не такий комунікабельний (така комунікабельна)!
31. У суперечках я висловлююсь лише тоді, коли впевнений (впевнена) у своїй правоті.
32. Я думаю про те, чого чекають від мене друзі. 
Результат тесту
Порахуй суму балів та визнач рівень своєї самооцінки.
0-25: високий рівень самооцінки. Ти не засмучуєшся через зауваження інших і рідко сумніваєшся у своїх діях. Раджу Тобі трошки більше прислухатися до людей, які Тебе оточують, та намагатися краще їх розуміти.
26-45: середній рівень самооцінки. Ти рідко страждаєш від «комплексу неповноцінності» та час від часу намагаєшся підлаштуватися під думку інших. Продовжуй у тому ж дусі — Ти добре відчуваєш, чого вартий (варта)!
46-128: низький рівень самооцінки. Ти хворобливо сприймаєш критичні зауваження на свою адресу, намагаєшся завжди рахуватися з думками інших і часто страждаєш від «комплексу неповноцінності». Веселіше — насправді Ти крутіший (крутіша), ніж думаєш!

Немає коментарів:

Дописати коментар