КОРИСНІ НОМЕРИ ТА ПОСИЛАННЯ

неділя, 4 вересня 2022 р.

Як безпечно пережити воєнний час? (Заняття з елементами тренінгу 5-6 кл.)

 

Необхідне обладнання при онлайн проведені: 

- Доступ до інтернету.
- Телефон/ноутбук/планшет/комп'ютер з камерою.
- Аркуш паперу.
- Ручка.

ВАЖЛИВЕ ПРАВИЛО: Коли ми почуємо сирену, яка сповіщає про  тривогу: потрібно обов'язково вийти з онлайн бесіди і йти в укриття, яке ви узгодили зі своїми рідними. Повертаємося до тренінгу через 10 хвилин після того як прозвучить ВІДБІЙ ТРИВОГИ! 

ВСЕ, ЩО ВИ  НАПИШИТЕ КОНФЕДЕНЦІЙНЕ
, інші зможуть побачити те, що ви написали лише якщо ви  цього забажаєте. Якщо ви  не хочете брати участь в обговорені якогось питання через те, що вам не комфортно - можете цього не робити. 

Війна є важким випробуванням для кожного з нас. У цей час нас постійно переслідують стреси, тривога, втома, почуття нетерпіння, і це може вплинути на наше навчання, роботу та життя вдома. Сьогодні ви дізнаєтесь кілька правил, які допоможуть вам успішно подолати цю стресову ситуацію. Ці правила, звичайно, не в змозі змінити політичну реальність, але вони можуть змінити ваше життя і допомогти вам спокійно пережити воєнний час чи інші не менш стресові ситуації. Дотримуючись цих нескладних правил, ви станете спокійнішим і сильнішим за духом і тілом.

1.  Дотримуйтесь заведеного порядку життя - Звичайне розмірене життя створює острівець безпеки в океані небезпек . Зберігаючи заведений розпорядок дня, ви демонструєте собі та оточуючим, що ви сильні та життєздатні. При цьому ви заявляєте, що продовжуєте жити і сподіватися попри все.

ЗАПИШІТЬ, ЯК ЗАЗВИЧАЙ ПРОХОДИЛИ ВАШІ БУДЕННІ ДНІ. Розділіть аркуш на 2 частини на одній напишіть мій звичайний день, а на іншій мій звичайний день в умовах війни. 
ОБГОВОРЕННЯ написаного (Як можна трансформувати те, що було в реалії сьогодення?). 

2. Дотримуйтесь режиму здорового харчування, займайтеся спортом та висипайтеся – У здоровому тілі – здоровий дух. Слідкуйте за своїм здоров'ям, і це допоможе вам успішно пережити певну стресову ситуацію, не долаючи додаткових проблем.

НАПИШІТЬ ПРАВИЛА ЗДОРОВ'Я, ЯКИХ ВИ ДОТРИМУЄТЕСЬ, або яких хотіли б дотримуватися.  ОБГОВОРЕННЯ написаного. 

3. Виконуйте вправи на розслаблення – Щоденні вправи на розслаблення допоможуть вам подолати стрес і потяг повсякденного життя. Чим регулярніше ви їх робите, тим краще навчитеся розслаблятися і підтримувати природний баланс в організмі. Все це безпосередньо впливає на настрій і душевний спокій.

Давайте ми проведемо одну з таких вправ (згодом ми з вами ще навчимося декільком).

Вправа «Стирання інформації»
Розслабтеся. Заплющте очі. Уявіть, що перед вами лежить чистий аркуш паперу, олівці, гумка. Подумки намалюйте на аркуші негативну ситуацію, яку б вам хотілося забути. Це може бути реальна картинка, образна ситуація. Подумки візьміть гумку й послідовно «витирайте» з аркуша цю негативну інформацію, доки не зникне ця картинка. Знову заплющте очі й уявіть собі той самий аркуш паперу. Якщо картинка не зникла, знову візьміть гумку й «витирайте» її до повного зникнення.

4.   Говоріть про свої почуття з близькими людьми – Почуття подібні до килимів – і ті, й інші потребують догляду та періодичного провітрювання. Якщо ви поділитеся своїми почуттями та переживаннями, то ви знімете з себе їхній тягар і подивіться на них по-новому. Більше того, ви можете з подивом виявити, що й інші люди відчувають те саме, що й ви.

НАПИШІТЬ, ЩО І КОМУ ВИ СКАЗАЛИ Б. 
ОБГОВОРЕННЯ. 

    5.  Допомагайте іншим – це можуть бути батьки, бабуся чи дідусь, сусіди, друзі, яким потрібно трохи участі чи підтримки. Ви також можете зайнятися волонтерською діяльністю в організації, яка вам подобається. Допомагаючи людям, що оточують вас, ви відчуєте себе набагато краще. Крім того, ви зможете довести собі, що у вас достатньо сил для того, щоб самому впоратися із ситуацією та надати допомогу іншим.

ЩО Я МОЖУ ЗРОБИТИ, НАПРИКЛАД (Напишіть власний варіант):

      - Намалювати малюнок
- Заспівати
- Зняти патріотичний ролик 
- Поділитися іграшками, книгами, одягом (з дозволу батьків) з дітьми, які вимушено переїхали до  нашого міста. 

ОБГОВОРЕННЯ.

6.  Обов’язково виділіть час для улюблених занять – Щодня виділяйте час на те, що ви любите: заняття спортом чи мистецтвом, музика, читання,  та багато іншого. Це допоможе вам відволіктися від важкої реальності і пам'ятати про те, що навіть у важкі часи можна знайти оазис, який зробить життя кращим.

 ЗАПИШІТЬ! Чим би ви займалися (просто для себе в якості мотивації).

Обговорення. 

Сьогодні ми онлайн  зустрілися з вами тут через війну, яку нам доведеться пережити. Всі ми знаємо, що і дорослим і дітям може бути досить важко. На всіх нас впливає те, що ми бачимо, але на кожного це впливає по різному. Сьогодні я також  покажу та розкажу вам певні прийоми та техніки які допоможуть  вам впоратися з тою чи іншою ситуацією. Ідея полягає у тому, що ми можемо допомогти не лише собі, але й один одному, а це в теперішній час дуже важливо.

 Оскільки ми будемо працювати в одній команді, нам необхідно встановити певні правила, а це:

  • взаємоповага
  • активність
  • ніхто не зобов’язаний говорити, проте всі мають слухати один одного
  • розмовляємо тільки про себе, а не про інших
  • слухаємо поки однокласник не закінчить говорити
  • не перебиваємо інших
  • заборона ненормативної лексики та агресивних проявів.

     Запропоновані прийоми можуть бути використані у вашому повсякденному житті для  подолання негативних станів, страхів, невпевненості у собі, для швидкої самостабілізації  й самозаспокоєння, а також для загального самопізнання та саморозвитку. Таким чином ці прийоми можуть використовуватись час від часу відповідно до нагальної ситуації.

Отже зараз ми з вами проведемо психогігієнічний самоаналіз (це не так страшно як звучить)) (звернемо увагу на власний досвід самодопомоги)
Мета: звернути учасників тренінгу до власного досвіду самодопомоги, підготувати їх до сприйняття теоретичного матеріалу.
Час — 10хв.
Обладнання: папір, ручка

Кожному учаснику пропонується на аркуші паперу записати такі позиції:

• фактори негативу, або фактори «-» — все те, що засмучує, порушує психічну рівновагу, викликає негативні психічні стани тощо;
• фактори позитиву, або фактори«+» — все те, що покращує настрій, заспокоює, гармонізує, є джерелом натхнення тощо;
• власні прийоми самодопомоги — що ви робити для того, аби подолати стрес, страх, негативні переживання тощо?

Після виконання письмового завдання відбувається обговорення, під час якого ведучий пропонує назвати по одиному —два найбільш важливі фактори «-» та фактори «+». Основну увагу варто закцентувати на прийомах самодопомоги, які використовують учні.

Очікуваний результат: усвідомлення учасниками того факту, що вони мають певний арсенал прийомів самодопомоги; підготовленість до сприйняття теоретичного матеріалу.

Наступними прийомами є «Дихальні прийоми самодопомоги»
Дихальні прийоми засновані на взаємозв'язку емоційного стану з типом дихання.

Дихання може здійснювати мобілізуючий або заспокійливий вплив на психічну сферу. Відповідно, дихальні прийоми можна поділити на заспокійливі та тонізуючі. Так, для заспокійливого дихання характерна перевага видиху над вдихом, а для тонізуючого — вдиху над видихом.
Інформація для міркування. Під час плачу вдих переважає над видихом, а під час сміху — видих над вдихом.

Практична частина

Вправа «Вдих — видих»
Мета: практичне ознайомити учасників з мобілізуючим і заспокійливим типами дихання.
Час — п'ять хв.
Інструкція. Сядьте зручно. Максимально розслабтесь.

1.Зробіть глибокий вдих і короткий видих. Повторіть декілька раз. Прислухайтесь до своїх відчуттів.
2.Зробіть короткий вдих і глибокий видих. Повторіть декілька раз. Прислухайтесь до своїх відчуттів.
3.Порівняйте свої відчуття після першого і другого типів дихання.

Обговорення. Як ви себе відчуваєте після виконання вправи? Чи відчули ви відмінність між різними типами дихання?
Очікуваний результат: тонізація учасників.

Вправа «Повне дихання»
Мета: практично ознайомити учасників з повним диханням.
Час — сім хв.
Інструкція. Для виконання повного дихання необхідно сісти, випрямити спину, розслабитися. Видихніть, вдихніть і починайте розслабляти м'язи живота. Це призводить до ще більшого наповнення легенів повітрям. Але на цьому вдих не закінчується. Продовжуйте активно вдихати повітря, поки не наповните грудну клітку (ви відчуєте, як вона збільшується в розмірах). На мить затримайте дихальний цикл, а потім починайте повільно випускати повітря. У міру вивітрювання повітря розслабляйте грудну клітку, втягуйте в себе живіт, буквально видавлюючи залишки повітря.
Обговорення. Як ви себе відчуваєте після виконання вправи?
Очікуваний результат: тонізація учасників.

Також ми з вами поговоримо про «Раціональні/логічні прийоми самодопомоги»
Мета: ознайомити учасників тренінгу зі змістом раціональних прийомів самодопомоги.
Час — 3 хв.

Раціональні, або логічні, прийоми самодопомоги спрямовані на зниження психоемоційної напруженості шляхом переважного використання каналу «мислення — емоції». Вони зменшують нервово-психічну напруженість у результаті дезактуалізації психотравмуючої ситуації, зниження її значимості за допомогою логічних міркувань, апеляції до розуму.

Сюди входять: самопереконання; самоаналіз; «горизонтальне» і «вертикальне» оптимістичне порівняння.
Самопереконання — прийом, заснований на усвідомленні, логічному осмисленні певних словесних формул. Людина дискутує із собою, використовуючи доводи, ґрунтуючись на логічних доказах і умовиводах.

«Горизонтальне» порівняння — за принципом «буває ще гірше»: для поліпшення емоційного стану порівнюється теперішнє становище, що викликає песимістичний настрій, з важчим періодом життя, що закінчився успішним результатом; порівняння себе з людьми, які пережили гірші ситуації (війну, стихійні лиха тощо).

«Вертикальне» порівняння — за принципом «чим я гірший (а)?»: порівняти себе з тими, хто опинився у подібній ситуації та успішно її подолав.

Як приклад. Письменник Гессен написав першу книгу у 84 роки. Потім ним було написано ще чотири романи. Автор помер у 99 років.

Самоаналіз — аналіз власних учинків, переживань, окремих якостей і особистості загалом.
Визначають такі варіанти самоаналізу:

 самоаналіз причини, що призвела до психотравмуючої ситуації, шляхом «уявного програвання подій, що відбулися»;

•самоаналіз поведінки на основі «погляду з боку»;
• самоаналіз, заснований на даних щоденника: допомагає в спокійній обстановці подивитися на події вчорашнього дня з позиції сьогоднішнього, критично оцінити поведінку свою та оточуючих, зважити свої сильні й слабкі сторони; впливає на формування особистісних якостей характеру;
• самоаналіз на основі даних тестування.

Важливе зауваження: під час самоаналізу важливо порівняти самооцінку з оцінкою оточуючих.

Практична частина

Формула самопереконання
Мета: практичне ознайомлення із раціональним прийомом самодопомоги «самопереконання».
Час — 7 хв.
Обладнання: папір для записів, ручки.
Інструкція. Визначте типову ситуацію, у якій вам бракує впевненості або рішучості. Відповідно до неї розробіть формулу самопереконання.

1 -за принципом «буває ще гірше»: для поліпшення емоційного стану порівнюється теперішнє становище, що викликає песимістичний настрій, з важчим періодом життя, що закінчився успішним результатом; порівняння себе з людьми, які пережили гірші ситуації (війну, стихійні лиха тощо).
2- за принципом «чим я гірший (а)?»: порівняти себе з тими, хто опинився у подібній ситуації та успішно її подолав.

Після виконання завдання учасники, за бажанням, зачитують результати своєї роботи.
Обговорення. Чи легко було виконувати завдання? Які думки й почуття виникали під час його виконання?
Очікуваний результат. Усвідомлення впливу самопереконання на власну особистість.

Вправа по колу (вправа на перспективу при офлайн зустрічі)
Мета: практичне ознайомлення із раціональним прийомом самодопомоги порівняння.
Час -15 хв.
Інструкція 1. Розкажіть своєму сусіду ліворуч певну ситуацію, яка вас на цей момент засмучує, непокоїть, але є неглибокою за переживаннями. Сусід ліворуч має відреагувати на ситуацію, починаючи фразу таким чином: «Так, це сумно/прикро тощо, але буває ще гірше...» та продовжити її певним життєвим прикладом (може бути гумористичним).

Після завершення першого кола, переходимо до наступної частини вправи.
Інструкція 2. Розкажіть своєму сусіду праворуч про щось таке, що у вас на цей момент не виходить так, як вам хотілося б і вас це засмучує. Сусід праворуч має відповісти, починаючи фразу таким чином: «Так, прикро, але чим ти гірший (а) за...?» та продовжити реальним прикладом про певні досягнення та успішне долання подібної ситуації.
Обговорення. Яку частину вправи було виконувати важче? Яку легше? Чому? Які виникали ускладнення? Які почуття виникали підчас виконання вправи?
Очікуваний результат. Усвідомлення впливу прийомів порівняння та їх зіставлення. Набуття навичок формулювання оптимістичних порівнянь.

Слідуючою вправою є вправа «Моя найкраща подорож»
Мета: усвідомити цілющий потенціал власних спогадів і подорожей.
Час — 20-30 хв.
Інструкція. Сядьте зручно. Заплющте очі. Розслабтесь.Згадайте подорож, яка викликала у вас найприємніші враження. Уявіть її максимально яскраво. (вмикається релаксуюча заспокійлива музика) 1-2 хв.

Тепер розкажіть про цю подорож групі. Розкажіть так, щоб група «помандрувала» разом з вами.
На кожну розповідь дві — три хвилини.

Обговорення. Які думки й почуття виникали, коли слухали про подорожі інших? Яка розповідь сподобалась найбільше? Чи легко було описувати свою мандрівку? Які виникали емоції, коли виступали в ролі оповідача? Чим був обумовлений вибір тої чи іншої мандрівки? Чи задоволені собою як оповідачем? Куди захотілося поїхати?
Очікуваний результат: розслаблення, зняття емоційного напруження; створення приємного настрою.

Ось і закінчилося наше заняття. Дякую за активність. Сподіваюся ці техніки допоможуть вам. Ми сильні, ми обов’язково переможемо і для цього нам потрібно дбати про своє здоров’я, не лише фізичне, а й психічне. Маю надію, що зовсім скоро ми зможемо з вами зустрітися в школі. Будьте здорові, не нехтуйте навчанням та правилами безпеки. Слава Україні!

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар